[kapcsolat]   husken

BistRovásHU

 

természet

 

MMA irodalmi

 

Hadifogoly

 

MaJel nyitva tartás

 

kitüntetés

 

MTN

 

eperjesi egyetem

 

KSK plakett

 

Rovás Google naptár

 

ISSN 1337-7167
< Képzőművészet < Videóanyagok < Irodalom < Színház < Társadalom​ < Programok < Utazás < Építészet < Médiavisszhang

 

ArtResidence

ArtResidence

reakció
MaJel Rovás Központ

 

Szabó Ottó

 

2%

 

Szabadiskola

 

Felvideki események

 

Zeman Zoltán
<<< Vissza a főldalra

A Pálffy palota kiállításai

szerkesztette: skitzz, 2006-10-22

1Piszok jó kiállítások vannak a Pozsonyi Városi Galériában (www.gmb.sk), mégpedig a Pállfy-palotában. A huszadik századi képzõmûvészet kedvelõinek ajánlani tudom, az esetleges felvélvételizõknek kötelezõvé tenném.


 

1
3
5
7
9
11
13
13
2
4
6
8
10
12
12
14

A “100 rokov reality“ (100 év realizmus). A cím egyszerre mond sokat és semmit sem a kiállításról. A mûvek a világra reagálnak, a világ pedig rájuk, talán ilyen értelemben... 

    A tárlat válogatás, amolyan TOP 10, vagy inkább TOP 100 a 20. századi szlovák képzõmûvészet történéseibõl, melynek koncepciója a mûvészettörténeti könyvekét idézi. Hihetetlen színes mind tematikai, mind a médiumok szempontjából. Hogy kicsit konkrétabb legyek, emlékezetbõl felsorolok néhány kiállítót, a mûfaji sokszínûséget gondolom sejtetik a nevek: ¥udovít Fulla, Eduard Antal, Koloman Sokol, Milan Dobe¹, Daniel Fischer, Rudolf Fila, Matej Krén, Peter Rónai, Veronika Rónaiová, Igor Kalný, Július Koller, Vladimír Popoviè, Juraj Bartusz, Németh Ilona, Milo¹ Urbásek, Jozef Jankoviè, Jana ®elibská és még sokan mások.

A kiállítás rendhagyó érzéseket kelt a látogatóban, ugyanis amolyan „folsorolós“ kontextusba helyezi az alkotásokat, amelyben néhány átértékelõdik, van amelyik életre kel, van amelyik meghal. Koller ready-made -je, individuális mitológiája és megannyi mûvészettörténeti kategóriába sorolt „kritikus intellektuális baromkodása“ mosolyt csal az ember arcára, bár a poénok szakállas messzi, nyugati vicceket idéznek... Van ám hiperrealizmusunk is, bizony! Megkülönböztethetetlenségig hasonlít a fényképre, na

Viszont láttam olyan mûveket is, amelyek nem csak sajátosak, eredetinek tûntek. Ilyen volt például Fischer tájba helyezett festménye, vagy Igor Kalný akciófestészete, Matej Krén installációja.

A harmadik emeleten egy önálló kamarakiállítást láthatunk a két éve elhunyt Karol Baron alkotásaiból. Karol Baron a csehszlovák szürrealisták egyik meghatározó alakja. Kiállított mûvei érdekes kombinációi a térbeli objektumoknak és a festménynek. Van, hogy a szobor van képpel fedve, amely így egy imaginárius negatív teret nyit a szobor pozitívjába, és van, hogy a falra függesztett festményekbõl meredeznek elõ a fehér- pirosra színezett útjelzõ kúpokra emlékeztetõ lecek, amelyik szintén a térbe kísérik a síkbeli képet, viszont színükkel valahol határt, tiltást is szabnak a tér- és síkbeliség közé, de az is lehet, hogy a mû és a befogadó közé.

    Érdemes kiállítások, feltöltõdést, élményt nyújtanak az alkotáshoz, vagy akár témát egy jó beszélgetéshez.

Szerzõ: Gyenes Gábor


Az Ön véleménye

név:

e-mail:

hozzászólás:


biztonsági
kód:


Nem látom a kódot
- Ide Írja be a biztonsági kódot!
 

Vélemények :

név: Sutyinszki csilla e-mail: sutyinszkicsilla@freemail.hu dátum: 2007-11-24
szerelem,parfûm,jõvõ revalo nézet
név: gabor e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-31
na ez egy jó beszélgetés volt!
név: aim e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-30
Szerintem vegeredmenyben egyezsegre jutottunk. Lazadni vagy mast csinalni, mint amit ok tettek! Ezzel egyetertek. De ha ellenuk fogok lazadni, akkor is ott lesznek viszonyitasi alapnak, szoval a hatasuk nem veszik el. Vegeredmenyben is szeretnem bennuk azt tisztelni, amit tenylegesen akademikuskent vagy tanarkent at tudnak adni, a technikai tudast, stb. Szerintem ez vitathatatlan erdemuk. Onnan meg mar a sajat utam az utam. Ha olyanna valok, mint ok, akkor mar ugyis megevett a fene. Az az en szemelyes egyeni kudarcom.
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-30
Gábornak: Persze, voltak õk is - mármint a TOP - földalattiak. Most viszont officiálisak. Olyanok, mint a hivatalos nyelv vagy a hivatalos kultúra... - õk a hivatalos mûvészet. Ellenük és az õ nézeteik ellen kell lázadnia az új generációnak. Úgy, ahogy a fiak lázadnak az atyáik által képviselt értékek ellen. Ez a haladás maga. Ha a fiú nem lázad, minden marad a régiben és maximum átvenni tudja csak atyja helyét. Az élet viszont örök változás. Születésbõl és pusztulásból áll az örök összhang. Nektek is az lesz a vég, amikor elismernek titeket. Mihelyst díszvendégek lesztek rendezvényeken, mihelyst díszbeszédeket és elõadásokat kell tartanotok... Ha rátok bízzák egy iskola arculatának és céljainak megfogalmazását. Téged nem ismerlek, Gábor, de véleményem szerint a fiatal generációhoz tartozol. Fel kell lázadnod a TOP ellen, ellenkezõ esetben csak szolgálhatsz nekik. Közéjük te csak egy másik generációt képviselve kerülhetsz...
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-30
Igazad van, Ottó, ismerjük egymást. Nagyon is tudom, hogy hasonlóak a nézeteid, sokszor voltunk ugyanazon asztaltársaság tagjai. Emlékszel a Színmûvészetivel szenbeni kávézóra?
név: Oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-30
Én is sokat gondolkodtam már ezen, ki is az MS... Valaki, akinek kapcsolata van a mûvésztársadalommal. Mûvészettörténész? Maga állította, hogy õ nem mûvész... Viszont ismeri õket. Valaki a barátaim közül vagy a pozsonyi egyetemisták közül, aki akkortájt jártak iskolába, mint én. Akikkel már akkor sokat vitáztunk a mûvészetrõl és a lényegrõl.
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-30
Szerintem nem. Már csak ismerem magam...?
név: gabor e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-27
hidd el, hogy gondolkodtam azon, amit írtál, nem csak lenduletbol ellenkeztem. Abból indultam ki viszont, hogy tudtommal sokuk a felsorolt embereknek hajdani under groundos, akiket késobb "akademizáltak". Ma azt tanítják némely foiskolan, hogy ok maguk hogyan ellenkeztek annak idején (szemesztrális munka: beleszarni egy pisoárba).Ma ez már akademikus. Nem osszetettebb ez valamivel? (szerintem Te vagy a Szabó Ottó!)
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-25
Kedves Gábor.
Te magad is egyetértesz velem, hiszen leírtad, hogy õk "jelentik a 20. század szlovák "officiális" topját". Kiváló emberek tanították a bécsi akadémián Ego Schilét és távplították el õt onnan. Akkoriban õk voltak az osztrák top. Ma meg a nevüket se tudja senki, illetve egyét, akit Schile elküldött a fenébe. No, azt megjegyezték, mint Horger Antal úr nevét (különben szakmai kiválóság volt az öreg akkor). Én már olyanról is hallottam, hogy a mûvészek kifejezetten fellázadtak az officiális akademizmus ellen, sõt, egy idõben lenézendõ volt az akademista stílus. Ma meg tolakszik mindenki az akadémiákra és utána igyekszik ott maradni. És megcsinálja a doktorátust festészetbõl. Doktor festõ, céescé, kandidát vied... Nem röhelyes ez? Ne mondd nekem, kedves Gábor, csakazértis, hogy nem, hanem gondolkozz el rajta... Jankoviè nem jó szobrász. Effektív objektumokat alkalmaz, amelyekrõl nem tudod eldönteni, hogy helyes-e véleményt mondani. Így hát dicséred inkább. Ismerek néhány jó mûvészt. Elemésztette õket a tehetségük. Elégtek önpusztító tûzben. Õket majd a jövõ rehabilitálja. Én is olvastam Dalíról egyet s mást. Nem azt, hogy tehetségtelen lett volna - ez evidens mindenkinek, hogy kifejezetten tehetséges volt. Azt olvastam viszont, hogy giccsfestõ volt - no, ehhez mit szólsz?
név: aim e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-25
Igaza van MS-nek, tenyleg ezek az emberek akademikusok, de egyetertek Gaborral is. Lezarult a 20.szazad es sok minden, amit hozott. Azt hiszem, hogy pont akkor, amikor egy-egy iranyzatot tanitani, kezdenek, akademikussa valik, pont ugy, ahogy az impresszionizmust is csak kesobb fogadtak el, de akkor aztan mindenki. Aztan tanitani kezdtek es a muveszet tovabblepett, megujult. Az jo, hogy ha ezeket a mai iranyzatokat is mar tanitjak, mert akkor rovidesen varhato az ujabb megujulas, az under ground, stb. szerintem ez egy termeszetes evolucioja a muveszetnek. es mar nagyon varom, hogy mi lesz az az uj, ami a maira szuletik reakciokent.
név: gabor e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-25
MS, lehet véleményed, sot, mint látod, mindenki orul neki, hogy van és megírod. A TOP viszont nem fog eltunni, nem eszi meg az ido, ugyanis ezek a nevek jelentik a 20. század szlovák "officiális" topját. Lehet, hogy nem a legjobbak (olvastam már olyan véleményt is, amely szerint Dalí tehetségtelen volt), viszont oket sorolták be ama konyvekbe, ama kontextusba. A század lezárult és kiértékelodott. Íme... Ja, és Jankoviè jó szobrász, lehet, kerítek róla anyagot és felteszem.
név: wazze e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-23
éljen az undor grund!
név: hehe e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-23
Szia MS!
Hát mégis nézed a honlapot? Tornalján voltam, részebn igazad volt. A top 10-erõl szólva, minden ilyen top éppen akkor top, amikor van, aztán már csak tipp. De azé el kell menni megnézni, mert ha nem tudod milyen a rossz, hogy ismerheted fel a jót?!
név: @ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-23
Mit csodálkozol, MS? Nálunk politikusok rendeznek értelmiségi találkozókat, amin van bõr a pofájukon beszélni is, holott az értelmiségi lét és a hatalom kizárják egymást.
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2006-10-23
Szerintem ez a TOP 10 száz év múlva a fenében se lesz. Van ott néhány név, aki van olyan, mint bárki, aki mûvész, de vannak átlagon aluliak is. Bartuszt elismerem, hogy mûvész, de nem mûvészebb, vagy legmûvészebb. Semmivel sem különb vagy több másoknál. Popovièot, ha ismeritek, nem nagyon lehet minõsíteni. A szememben egy nulla. Esetleg mínusz egy (ismerem mûveit, tudom mit beszélek). Német Ilonát úgy futtatja a Húshegyi, mint egy versenylovat, remélve, hogy általa õ maga is ismertté válik. Én nem vagyok mûvész, de nézõ, az vagyok (ahogy már ezeket kifejtettem a tornaljai akcióval kapcsolatos vitában). Most is, megtámadhattok ezért meg azért, hiszen ti vagytok a mûvészek, de ne feledjétek, énhozzám is kell szólnia egy kiállításnak. Akármit mondasz, a kiállítások egyik látogatójának mondod. Ha hiányosnak találod a mûveltségemet ahhoz, hogy megértsem a mûvészetet, akkor máris hibát követsz el. Nem láttam még zárt körû kiállítást, nem tudom, hogy minek alapján tudnál engem kiszelektálni bárhonnan is. A nézõt ugyanis nem lehet cenzúrázni... Jankoviè sem különb bármelyik más építésznél. Ha felkapott, az azt jelenti, hogy kommersz, a mûvészeket meg, ha jól tudom nem nagyon értette meg a saját kora. Mert annyira újak, hogy csak a következõ generációhoz jutnak el a róluk írott védõbeszédek.
A TOP véleményem szerint ismert és elismert. Sokaknak tetszik. Szinte már populáris. Könnyû. Kormányszinten is értelmezik õket és mert a politikusok a saját mûveltségük fokmérõjeként alkalmazzák az alkotásaikkal kapcsolatos fejtegetéseket, szinte már hivatalossá is váltak. Hivatal(i)os nyelv, hivatalos kultúra, hivatalos mûvészet. Az itt felsoroltak akademisták: a szó legvadabb értelmezésében. Iskolák tanterveit és profilját alakítják ki, fõiskolák koncepcióját dolgozzák ki. Ellenük kell, hogy lázadjon a feltörekvõ, új generáció. A legjobbakat õk nem hagyják megszólalni. Under ground kell, hogy legyenek az igazi értékek. Mindent megtesznek, hogy az esetleges lázadók vitorlájából kifogják a szelet, úgy viselkednek, mint a felvilágosult abszolutizmus idején errefelé (ez már hagyomány). Fentrõl õk maguk rendelik el a reformokat, sokkal több botrányt csinálnak, mint bármelyik fiatal, vénségükre sem nõtt be a fejük lágya. Éjszakai életet élnek, részegeskednek, együtt buliznak a fiatalokkal. Ha nem, akkor is a lázadó véglet a mérvadó: keleti filozófia, vegetariánus koszt, füstölõk, szitárzene... De mindez csak a látszat...
Ha hazamegy, papucsba dugja a lábát és leül tévét nézni - esetleg harsányan, hogy mindenki tudja a világon, direkt nem néz tévét, sõt mobilja sincs.