[kapcsolat]   husken

BistRovásHU

 

Karácsonyi nyitva tartás

 

LitFest

 

karácsony nagyinál

 

wmu meghosszabbitott

 

MaJel nyitva tartás

 

kitüntetés

 

MTN

 

eperjesi egyetem

 

KSK plakett

 

Rovás Google naptár

 

ISSN 1337-7167
< Képzőművészet < Videóanyagok < Irodalom < Színház < Társadalom​ < Programok < Utazás < Építészet < Médiavisszhang

 

ArtResidence

ArtResidence

reakció
MaJel Rovás Központ

 

Szabó Ottó

 

2%

 

Szabadiskola

 

Felvideki események

 

Kultiplex

 

Zeman Zoltán

 

ŠÚV
<<< Vissza a főldalra

A szepsi Egressy-szobor

szerkesztette: Szászi Zoltán, 2007-02-04

Szepsi fõ terének dísze a templomKedves kisváros számomra Szepsi. Tavaly egy szoborral "gazdagodott", Egressy Béni portréjával. Íme, alább egy nagyon személyes, szemlélõdõ és esetleg kritikus hangnemet is megütõ értékelés errõl a köztéri faragványról.


Ez lett volna a mintaadó rajz? Hát...

ez lett a rajz alapján? Hát...

Izsó Miklós Egressy portréja, remélem megbocsájtja...

faragvány messzirõl

Barabás Miklós is megbocsájtja talán...

íme a faragvány profilja

Szepsi Szûz Mária könyörögj érettünk

Köz-ízlés-akarat avagy jó az átlag alatti is vidékre?

Minden tiszteletem azé a településé, amely igyekszik neves szülötteinek vagy a mûvészet és a történelem kiválóságainak szobrot állítani. Általában ehhez a köz akarata szügséges, mely eldönti, kinek és milyen okból állíttat szobrot, emléket. Ha e döntés megszületik, jobb esetben pályázat útján keres a terveinek kivitelezõt. Jó esetben ez a pályázat olyan szakmai kuratórium kezében van, mely igazi értéket szeretne közpénzen, a köz számára tartós megtekintés céljából, a közterületen elhelyezni.

Szepsiben, tavaly november óta új köztéri szoborban „gyönyörködhet“ a római katolikus templomhoz érõ nézelõdõ. Egressy Béni robusztus arcképe nõ ki a betonból meglepetésszerûen. A szobor állíttatásának okairól nem kívánok vitatkozni. Mindenki ott és akkor állít szobrot neveseinknek, ahol és amikor csak akar, ha telik rá. Inkább azzal foglalkoznék, milyen is ez a szobor.

Elsõ pillantásra látszik, hatalmas, hiszen a portrét magán hordozó tömb majdnem két és fél méternyi vagy talán nagyobb is annál. Az elsõ furcsaság és szokatlan érzet magából a portré méreteibõl gerjed. Ha portré, miért nem a szokott, a klasszikus formáknak és méreteknek inkább megfelelõ, életnagyságú, vagy maximum az életnagyságúhoz viszonyított hatötödös méret, mely befogható, átlátható?

Szepsiben szfinxméretû arcot kapott Egressy. Lehet mondani, a szobrász, vagy adott esetben a kõarc megfaragója így álmodta meg. Nos, legyen szabad a mûvészi alkotó, ne korlátozzuk semmiben, ha meg telik is, lehet nagy is az a szobor. De ha már portré, akkor legalább  hajazzon az alanyára. Legalább kicsit. Hasonlítson. Hogy felismerhetõ legyen.

A szepsi téren lévõ szobor ennek a kívánalomnak nem egészen felel meg. Monumentalitása miatt embertelen, gigászi, fáklyaszerû háttérbõl kibukó síkarc, melyen az arc vonásai találomra, az anatómia minden szabályának fittyet hányva próbálnának megjelenni, de nem jelennek meg, még hevenyészve sem! Elcsúszott arcrészek, kajla szem, kidolgozatlan, elnagyolt száj, stilizáltnak gyenge arcszõrzet mívesnek tûnõ kidolgozása – kidolgozatlansága vágják haza pillanatok alatt a szent áhítattal a szobor felé közelítõ, más értékeken, mondjuk Izsó Miklós nívóján szoborhoz szokott nézõt. Durván.

Profilból benézve sem sokkal jobb a helyzet, Egressy jellegzetes magas homloka nem érvényesül, mélyenülõ szemek helyett naiv falusi keresztek dülledt szemû Krisztusaira hasonlító szemet faragott a faragó. Mellesleg a falusi Krisztusokat faragók nem képzelték magukat szobrásznak. Semmi átszellemültség, semmi finomság nincs ebben a szoborban. Az arcszerûség hátterét, az egyik társadalmi szervezetünk, a magát „a szlovákiai magyarság egyedüli letéteményeseként meghatározó“ (sic) szervezet kommunista idõkbõl ránkmaradt fáklyaszimbóluma szolgálja. A neves zeneszerzõ ruházatát díszítõ zsinórozás reliéf technikát mutat, plasztikusságról nem lehet beszélni.

Általános értékelése ennek a szobornak az lenne: ha egy szobrásznövendék ilyet alkotna, még az elsõ évben menten eltávolítanák az egyetemrõl. Nem az akademikusság szabályainak be nam tartása, hanem sima tehetségtelenség miatt.

A faragó mindenesetre ügyes egy ember. Aki ilyen, az alanyához, a megörökítendõhöz méltatlan munkát köztérre mer javasolni és azt így oda el is készítheti, arról, mint jól intézkedõ, a jég hátán is megélõ üzletemberrõl okvetlenül meg kell emlékezni. Véleményem személyes vélemény. Minden bizonnyal sokan lesznek, akik emiatt vitába szállnak. Ez csak jó! Legalább kiderülhet, mi az a köz-ízlés-akarat és milyen erõk mozognak mostanság egy-egy szoborállíttatás mögött.

Utóiratként: sírkövesnek sem fogadnám fel a faragót, kár lenne az elrontott anyagért.


Az Ön véleménye

név:

e-mail:

hozzászólás:


biztonsági
kód:


Nem látom a kódot
- Ide Írja be a biztonsági kódot!
 

Vélemények :

név: a senki e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-12-03
dögöljön meg aki igy akarja szépiteni a környezetet ... remélem olvasod te kõfejtõ,-nek se vennélek fel ... ez 1 halom szar amit nemhogy elhordtak volna hanem otthagyták sõt felavatták ... szégyelhetnének magukat az ienek akik még magyaroknak merik magukat vallani v. antimagyaroknak ... ha ez szabotázs akkor gratulálok sikeres lett ...
név: dzsu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-23
Ahány ház, annyi baj legyen. A top 100-at megcsinaljuk. Mert mindenhol jó, de legolcsóbb otthon. :)
név: dzsu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-23
Ahány ház, annyi baj legyen. A top 100-at megcsinaljuk. Mert mindenhol jó, de legolcsóbb otthon. :)
név: x e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-22
Kedves "más" tamás, nem szorít a cipõd?
név: krónikás e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-21
Gyó!
név: mástamás e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-21
Mért önérzeteskedsz, kedves Szilárd? Én azt látom, hogy felrója néhány hozzászóló a hangnemet, közben õk provokálják felesleges vagdalkozásukkal a többieket. Én nekem tegnapig eszembe sem jutott, hogy bekapcsolódjak a vitákba. De biziskola, kedvet kaptam rá. El Kazovszkij is meg Fe Lugosy is szar. Jól értetted: szar. Ha neked tetszik, te sem látod, hogy a király meztelen. Mi a túró tetszik neked ennek a két szélhámos pancsernek a ocsmányságain? Ha itt iszlám törvénykezés lenne, levágnák a kezüket.
név: Fecsó Szilárd e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-20
Kedves Tamás, elnézést kérek az erõs fogalmazásért. Egyébiránt a szobrot illetõ véleményemet a szöveg elsõ fele tartalmazza. Amiért szóltam inkább az a hangnem, amely egy-egy hozzászólás esetén megtapasztalható /nemcsak itt/. A mindennapi politika /sajnos/ és a média hangneme befolyásolja a mi kommunikációnkat is /vagy inkább beszédbeli stílusunkat/. Ha udvariasak vagyunk a beszédben /és mondjuk bemutatkozunk ahogy illik, vagy válláljuk nevünket és nem bújunk hamis identitások mögé/, az szerintem még nem a nagyképûség jele. Kritizálni nemcsak lehet, hanem szükség is van rá, de nem mindegy hogyan. Viszont igérem többet nem szólok. Tulajdonképpen nem is tudom miért üzentem. Az viszont tény, hogy sok esztétikailag megkérdõjelezhetõ köztéri munka van szinte mindenhol. Ez ugyanolyan versenyterület, mint a szupermarketek világa - ahol nem feltétlenül a minõség dönt, hanem a kedvezõbb ár és bizony sokszor az ismerettség. Szászi Zolinak melyik könyvérõl van szó pontosan, vagy ki illusztrálta a könyvet? Az is lehet, hogy az illusztrátor így gondolta, vagy ez a képzõmûvészeti kifejezés illett a versekhez. Láttad már Fe Lugossy vagy El Kazovszkij figuráit? A Rovás egyébként nyitott társaság, bárkit szívesen lát. A szabad kritikai megnyilvánulásodból az sejlik, hogy képzõmûvész vagy. Akkor hajrá! Irj egy jó kritikát arról a dologról ami tetszik, vagy ami nem, és gondolom a szerkesztõk szívesen felteszik valamelyik rovatba. Jó munkát és köszönöm a szövegemre való gyors reagálást.
név: krónikás e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-20
Kedves Tamás! A reakciókban elõfordul, hogy egymásnak is üzengetünk, hiszen kb. negyven aktív tagja van a társaságnak, szerte az országból, de még Magyarországról is, akikkel jó, ha egyszer összejövünk egy évben. Itt, a véleményeknél nem mi írogatunk magunknak, de elmondhatja a véleményét bárki. Írjál nyugodtan, ha valami nem tetszik, sõt, cikket is írhatsz, amelyet akár közölhetünk is, ha jól van megírva. A véleménnyilvánítás, az egy dolog. Viszont a bölcs nem mond véleményt a jó, a szép és az igaz dolgában... Alapszabály. Leégethet ugyanis a véleményed.
név: mástamás e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-20
Nézd, kedves Szilárd, ha csak egy ember mondja egy alkotásra, hogy rossz, az szubjektív vélemény. Ha viszont kollektív a sárdobálás, ahogy mondod, akkor az azt jelenti, hogy elvetni való a dolog. A többségi akaratról papol a demokrácia, nem tudom, ki dönthetett egy ilyen amatõr förmedvény mellett. Egyre több az ilyen. És, ha már ilyeneket kikiabálunk, a Szászi Zoltán egyik könyvének illusztrációi sem semmik. Ki az aki annyira nem tud rajzolni és mégis a figurákkal bajlódik? arról mért nem beszéltek, Rovásosok? Bennfentes netán?
név: Fecsó Szilárd e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-19
Nem tudom mi zavar jobban? A szobor vagy a kollektív sárdobálás?
név: Pixel e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-17
HAt amikor meglattam nem tudtam nevessek e sirjak vagy kopjek netan nyeljek hat nyelni nem fogok az illeto mar bocsanatot kerek de elteveztette nem Egressy Bénát kellet csinalni ez feler egy halott gyalazassal is !
név: dzsu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-15
Hm, szerintem a 20. század szlovák mûvészete cimû tantárgyam jegyzeteiben talalható egyik-másik rémség kitenné a könyv húsz százalékát legaláb...
S ezt most ne vegyétek nacionalista hozzászólásnak.
név: dedo e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-14
ok xólok neked poiu :) léci segits a reakcióirással :) ... remlem ezt már nem texi ide 10000xer
név: poiu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-14
dedo, szólj valakinek, hogy segítsen a reakcióírással.
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-13
a papirért téleg kár lenne :PPP ... az meg ok ha lesz vmi küldök :)
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-12
dedo szó sincs könyvrõl kár a papírért...viszont a reakció rovatban fogjuk megjelentetni.Várjuk a képeket.Ha valaki valahol valamilyen szörnyüséget lát küldje be nekük az alap információkkal :helyszin,a szörnyûség neve,elkövetõ.Az elkövetõ talán olvassa majd a hozzászólásokat és talán...viszont a kultúrterorizmus elkerülhetetlen...
név: dedo e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-10
elnézést nem szándékosan tettem be 3xor 1más után ugyanazt :(((( vmi hiba került a rendszerbe :(((
név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-10
nem ronda csak rossz szögbõl esik rá a fény ... vegyük észre a jót a rossz mögött, és ennek szerintem mindanyian örülhetünk, hogy nem teljes ember alakos a szobor ien méretekkel ... gondoljuk hozzá a testét ; akkor meg már a szabadság szobornak kisebségi komlpexusa lenne melette ... ez több mint borzalom ...


azzal meg hogy kiadják könyvbe ezeket a borzodályokat nem értek egyet mivel véleményem szerint akkor rákapnának a senki házik az ien jellegû szobrok készitésére és ezzel akarnának hiresek lenni minnél szarabbat alkotni ; a közönségnek meg tetcene mert lenne min röhögni és senki se venné észre a rondát ... olyan utat kellene találni hogy rávezetni de egészen a hátérbõl h. vegyék észre a mûtlen alkotásokat a nem odavalót de higgyék azt h. maguktól jöttek rá / vették észre és akkor lehet hogy öszeállna egy kis csoport és ledöntené mint a Lenin szobrot :PPP

ha esetleg vmi nyugottan irjanak a cimemre :)

név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-10
nem ronda csak rossz szögbõl esik rá a fény ... vegyük észre a jót a rossz mögött, és ennek szerintem mindanyian örülhetünk, hogy nem teljes ember alakos a szobor ien méretekkel ... gondoljuk hozzá a testét ; akkor meg már a szabadság szobornak kisebségi komlpexusa lenne melette ... ez több mint borzalom ...


azzal meg hogy kiadják könyvbe ezeket a borzodályokat nem értek egyet mivel véleményem szerint akkor rákapnának a senki házik az ien jellegû szobrok készitésére és ezzel akarnának hiresek lenni minnél szarabbat alkotni ; a közönségnek meg tetcene mert lenne min röhögni és senki se venné észre a rondát ... olyan utat kellene találni hogy rávezetni de egészen a hátérbõl h. vegyék észre a mûtlen alkotásokat a nem odavalót de higgyék azt h. maguktól jöttek rá / vették észre és akkor lehet hogy öszeállna egy kis csoport és ledöntené mint a Lenin szobrot :PPP

ha esetleg vmi nyugottan irjanak a cimemre :)

név: dedo e-mail: aaaa6@post.sk dátum: 2007-02-10
nem ronda csak rossz szögbõl esik rá a fény ... vegyük észre a jót a rossz mögött, és ennek szerintem mindanyian örülhetünk, hogy nem teljes ember alakos a szobor ien méretekkel ... gondoljuk hozzá a testét ; akkor meg már a szabadság szobornak kisebségi komlpexusa lenne melette ... ez több mint borzalom ...


azzal meg hogy kiadják könyvbe ezeket a borzodályokat nem értek egyet mivel véleményem szerint akkor rákapnának a senki házik az ien jellegû szobrok készitésére és ezzel akarnának hiresek lenni minnél szarabbat alkotni ; a közönségnek meg tetcene mert lenne min röhögni és senki se venné észre a rondát ... olyan utat kellene találni hogy rávezetni de egészen a hátérbõl h. vegyék észre a mûtlen alkotásokat a nem odavalót de higgyék azt h. maguktól jöttek rá / vették észre és akkor lehet hogy öszeállna egy kis csoport és ledöntené mint a Lenin szobrot :PPP

ha esetleg vmi nyugottan irjanak a cimemre :)

név: poiu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-09
ezt a szobrot át kéne szállítani a Bp.- i nemzeti elé. Osszkultúrális orgiasztikus hyperélmény, uá
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-08
....úgy ahogy te sem leszel Quasimodo felesége úgy nincs szükség az ilyen szoborszörnyekre....
név: dzsu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-08
Felterkepezni a legrondabb szobrokat, es felallitani a Top 100-at, az jo moka lenne.
Felerne egy vicceskonyvvel :)

Szobor pedig nem csak az emlekezes miatt allithato, miert ne lehetnenek kozteren szep vagy erdekes vagy nem mindennapi szobrok?
név: anyám e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Mondom anyámnak nézzed má mama miezazizéittne? Mámint aszepsifõtéren! Asszongyajamutter, jajistenem megintkiásták a zsidótemplombúlazútálatosszobrot nennézzéodakisfijam!
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Én beperelném kegyeletsértésért az elkövetõt...a megrendelõk és elkövetõ fotóit kellene eltorzult vonásokkal megjelentetni a napi sajtóban....akkor talán kapcsolnának....bár 2lem... Béni ezt nem érdemelte meg.Minek az ilyeneknek az egyetemi végzettség?ha nem lenne legalább tudnák mire fogni....
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Nem beteg, megfontolt! A bólogatóizma a legerõsebb az összes közül.
név: @ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Azokat viszont még orvos nem látta. Mert ha egy sülyedõ hajóba képes elfogadni a másodkapitányi kinevezést, beteg! Baj lehet az agyával!
név: frenki e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Kukac, azért akadnak...
név: @ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Hú, MS, te még nálam is hülyébb vagy. Különben egyetértek. Te sem láttál még kákán csomót, meg csemadokosnak egyetemi végzettséget?
név: MS e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-06
Én nem értem. Profi, eus szinten is elismert mûvészeink vannak és nem kellenek. Helyettük a sok önjelölt pedig ,egélhetésként ûzi (inkább zavarja) az ipart, ami nem is ipar, hanem hivatás! Tolakodnak mindenütt, magukat dicsérik, vadásznak a megrendelésekre, gyártják a kopjafákat, pedig el kellene tiltani õket a szakmától (ami nem is szakma). És ilyen förmedvények elé parancsolják ki az elemistákat verset szavalni, középiskolásokat táncolni, miközben elvarázsolt, átszellemült arcú ötvenesk koszorúznak. Hej, koszorú, koszorú, mért vagy olyan... Félresikerült? Mert téged is egy önjelölt, szentimentálisan retardált kötött? Köpött!
név: liu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-05
Én sem vagyok a bálványozható faszentek híve, csak a színvonalas alkotásoké.
név: liu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-05
Nem kell túlzásba vinni a szoborállitást, de ha jó az alkotás, miért ne? Ha az elõzõ korokban is elvetették volna a szoborállitás õtletét, most nem lenne mit csodálnunk. És azzal, hogy mi nem állitunk szobrokat, még nem akadályozzuk meg, hogy újabb szörnyûségekkel gyarapodjon a már meglévõ közszemlére kitett gyûjtemény. És arról se feletkezzünk meg, hogy a Rovás tagjai közt is vannak szobrászok. Ha mindenki a szoborállitás ellen lenne, sose kapnának megbizást, és lehetõséget sem, hogy megmutassák a tehetségüket. Ez az ügy komplexebb, mint amilyennek látszik. El kell gondolkodni a következményeken is.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-05
liu nak igaza van...a szomszédot is a másik szomszéd sikere befojásolja.Szép a kerted? nekem még szebb lessz!Igenis példát kell mutatni!Különben az jutott eszembe hogy egy top100 ra volna szükség.Bemutatni a legocsmányabb alkotásokat amiket köztérre mertek tenni + az elkövetõket...Egy új rovatban képpel rövid elmzéssel...nagy sikere lenne.A Béni szobor? egy katasztrófa....
név: Hanesz Zoltán e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-04
Lehet, hogy a meglevõ szobor szar, de mindenképpen céltévesztésnek tartatom az újabb szoborra áhítozó ötletet. A mániákus szoborállítás bacilusa, akkor minket is megfertõzne. Nincs semmi szükségünk nagy por kavarására, mert a saját szemünkbe hullana a felriadt szemét. A bálványozható faszent állítást hagyjuk a pogányokra.
név: liu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2007-02-04
Csúnya ez a szobor, kár is tovább elemezni. Inkább azzal foglalkozzunk, hogy hogyan akadájozzuk meg, hogy további ehhez hasonló izléstelenségek jelenjenek meg a köztereken. Szerintem, ez a mi feladatunk. Én arra gondoltam, hogy példát kellene mutatni. Kiszemelni egy olyan helyet, ahol a helyi vezetõség hajlandóségot mutat az együttmûködésre, és felvirágoztatni. Így bármikor az orruk alá törölhetnénk, hogy látjátok, így kell ezt csinálni. A közönséget, ill. látogatókat mi hivnánk meg, és nem is akár milyet. Azután, meg úgyis maguktól jönnének. Persze a médiákat is bebiztositanánk, hogy minél nagyobb port kavarjunk. És nem titkolnánk azt sem, hogy mi inspirált minket erre. Viszont én azért vigyáznék, hogy ne sértsünk meg olyanokat is, akik esetleg hasznunkra lehetnek. Mit szóltok?