[kapcsolat]   husken

BistRovásHU

 

Karácsonyi nyitva tartás

 

LitFest

 

karácsony nagyinál

 

wmu meghosszabbitott

 

MaJel nyitva tartás

 

kitüntetés

 

MTN

 

eperjesi egyetem

 

KSK plakett

 

Rovás Google naptár

 

ISSN 1337-7167
< Képzőművészet < Videóanyagok < Irodalom < Színház < Társadalom​ < Programok < Utazás < Építészet < Médiavisszhang

 

ArtResidence

ArtResidence

reakció
MaJel Rovás Központ

 

Szabó Ottó

 

2%

 

Szabadiskola

 

Felvideki események

 

Kultiplex

 

Zeman Zoltán

 

ŠÚV
<<< Vissza a főldalra

A válságról, mint olyanról

szerkesztette: Kiss László, 2009-03-29

válságGazdasági válságban vagyunk. Állítólag. A hitelvilág összeomlott, de legalább is omladozik. Ezt mondják. Akik elvesztették munkahelyüket, nem tudják fizetni részleteiket, azok számára ez így is van. De én még nem hallottam, hogy akár egyetlen bankfiók is bezárt voltna.


No de hagyjuk ezt, foglalkoztunk már a témával. Nem is ezért ragadtam  klaviatúrát. A napokban kaptam egy érdekes írást, s jóllehet nem szokásom mások tollával ékeskedni, annyira tetszik, hogy közkinccsé teszem.

Nem sikerült hitelt érdemlõen kiderítenem, kitõl szárnazik, de így ismeretlenül is minden elismerésem. 
A válságról korábban írott cikkemre reflektált valaki úgy, hogy a pénz lassan már virtuális, áttekinthetetlen. Ez az apró megjegyzés jutott az eszembe, mikor a következõ sorokat olvastam.

"Az egész valahogy így indult...

Mandy, akinek Berlin-Kreuzbergben van kocsmája, fejébe veszi, hogy megnöveli a forgalmát. Ettõl kezdve hitelre is ad innivalót a törzsvendégeknek, a fõleg szociális segélybõl élõ iszákosoknak. Mandy a nyilvántartás érdekében egyszerûen felírja a söralátétekre, hogy ki mennyit ivott.
Ennek gyorsan híre megy a környéken és ugyanabból a társadalmi rétegbõl egyre többen tódulnak a kocsmájába. Amikor Mandy látja, hogy a vendégeket egy csöppet sem izgatja, hogy egyszer majd fizetniük is kell, apránként megemeli az árakat.
A környékbeli bankban dolgozik egy fiatal, dinamikus, bizonyítani vágyó alkalmazott. Felfigyel Mandy sikerére, és korlátlan hitelt intéz neki. A fedezet miatt nem aggódik, mert úgy véli, az iszákosok tartozása bõven fedezi majd a hitelt.
Mandy sikere fergeteges. Tódulnak hozzá a vendégek. Felfigyel rá a "Heti Italgazdaság" címû szakmai lap. "Az év üzleti vállalkozója" címmel tüntetik ki. Mandyt a szövetségi kancellár fogadja és nyilvánosan átöleli.
A befektetésekre szakosodott, kiválóan képzett bankárok a söralátétek alapján PIA, ALKO és HÁNYA fantázianévvel ellátott kötvényeket bocsátanak ki. Ezeket PAH befektetési alapként forgalmazzák, amelyért egy üzbegisztáni online biztosítótársaság e-mailben vállalt kezességet.
Ezt követõen (annak fejében, hogy életük végéig ingyen ihatnak sört Mandy kocsmájában) az értékpapíroknak több minõsítõ ügynökség is a kiváló AAA minõsítést adja.
Bár senki sem tudja, hogy mit jelent a PAH befektetési alap rövidítése, és fõként azt sem tudja senki, hogy valójában mi áll a kötvények mögött, mivel azonban a tõzsdén folyamatosan növekszik az értékük, a hozamuk pedig rendkívül magas, a befektetõk kedvence lesz.
A bankok vezérigazgatói és belsõ tanácsadói milliós nagyságrendben kapnak prémiumot. 
Egy nap, jóllehet, az értékpapírok árfolyama még mindig emelkedik, egy idõsebb könyvvizsgáló, akit mellesleg a negatív beállítottsága miatt már elbocsátottak a munkahelyérõl, úgy gondolja, hogy itt az ideje kifizettetni a legrégibb söralátéten lévõ adósságot Mandy törzsvendégével.
Meglepõ módon sem a legrégebbi, sem az idõrendi sorrendben õt követõ, szintén szociális segélybõl élõ törzsvendég sem tudja kifizetni az adósságot. És a többiek sem. Az adósság idõközben éves bevételük sokszorosára duzzadt. Hiába kutatják fel az adósokat, hiába küldözgetnek nekik fizetési felszólítást, azok nem törlesztenek, Így Mandy is csõdbe megy.
A PIA és az ALKO nevû kötvény 98,8%-ot veszít az értékébõl. A HÁNYA nevû kötvény, amely jobban tartja magát, megáll az eredeti értékének 3,62%-nál.
Mandy szállítói, akik szintén PAH kötvényekbe fektettek be, rendkívül hosszú fizetési határidõt szabtak.
A bor és a pálinka szállítók tönkremennek. A sörkereskedés csak azért nem megy csõdbe, mert jelentõs állami támogatással felvásárolja egy külföldi befektetõ.
csapdaA bankot az adófizetõk pénzébõl megmenti az állam. A bank vezetõsége pedig idén szolidaritásból lemond a prémiumának 15%-ról.
Az iszákosok viszont azon keseregnek, hogy Mandy kocsmáját tönkretették a bankok."  
  


Az Ön véleménye

név:

e-mail:

hozzászólás:


biztonsági
kód:


Nem látom a kódot
- Ide Írja be a biztonsági kódot!
 

Vélemények :

név: Kiss L. e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-19
Többször megszólíttattam. A polémiát vpéter indította, de jelezte, nem a cikkhez kötõdik az írása. Innen indult az egész. Egy-két apró gondolat. A Sorstalansággal mi a gond? A srácot egy SS kórházban mentették meg. Vagy talán éppen ez a baj? Engem különösen a regény vége ragadott meg. Nem akar a lágerrõl, sorsáról beszélni, mert tudja, aki nem élte át, úgysem tudja pusztán szavaktól átérezni. Végül is be vagyunk zárva önmagunkba. Nagyon igaz! Valamilyen szinten az emlékeinknek élünk. Enikõ és Zõdi birkózásáról (melyet nagyon élvezek és meghajlok elõtte!) az a véleményem, az õsi problémát kerülgetitek, léteznek-e általános érvényû, egyetemes emberi értékek, vagy minden relatív, változó. Borítékolom, hogy ez a vita soha nem fog eldõlni! De azért küzdeni kell! Végül az én kedvenceim JA-tól: \\\"Talán eltünök hirtelen, mint erdõben a vadnyom, elpazaroltam mindenem, amirõl számot kéne adnom.\\\" S a másik: \\\"Én ámulok, és elmúlok.\\\"
név: samu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-16
Otinak: tudom mirõl beszélsz. egy Robert Bresson weboldalon találtam meg rá a megfejtést. Lefordítom szabad fordításban: "A kép számomra olyan, mint egy szó a mondatban. A költõk külön szókincset dolgoznak ki. De a legnagyobb szenvedéllyel használnak közönséges/hétköznapi szavakat. És pont a leghasználtabb, a legkopottabb szó fénylik a különlegesség legpompásabb fényében, ha a neki meghatározott helyére rakják." Valami ilyesmiben lehet összefoglalni a költészet mechanizmusát. RB tudott valamit.
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-16
Igen. Nem hiszem, hogy sok olyan akad, amit nem ismerek. Rengeteg képemet inspirálta József Attila. Úgy vagyok én vele, mint Szászival. Annyira közeliek vagyunk már, hogy nyíltan megmondhatjuk egymásnak, ha valami nem tetszik.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-16
Ezt ismered?

Majd eljön értem a halott,
ki szült, ki dajkált énekelve.
És elmúlik szívem szerelme.
A hûség is eloldalog.
A csöndbe térnek a dalok,
kitágul, mint az ûr, az elme.
kitetszik, hogy üres dolog
s mint világ visszája, borog
bennem a lélek, a lét türelme.
Széthull a testem, mint a kelme,
mit összerágtak a molyok.
S majd összeszedi a halott,
ki élt, ki dajkált énekelve.
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-16
"Mozdulatlan, hanyatt fekszem az ágyon, látom a szemem, rámnézel vele. Halj meg, már olyan szótlanul kívánom, hogy azt hihetném, meghalok bele..." Borzongok tõle. Nem azt mondja, belehalok: meghalok bele!
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Hát, ha számodra ez egy mindent megtagadó vers, akkor legyen az.
Ha íly módon van személyes közöd hozzá, akkor ez a jelentés elvitathatatlan. Csak a vagánykodástól és az EMO-s feelingtõl függetlenül van a versnek egy olyan tõkesúlya, amitõl tudni lehet, h. igazi költõ, az a húsbavágós-fajta, nyilatkozott itt meg.
Egyébként számomra ez a valaha írt legnagyobb magány-versek egyike. A Reménytelenül (még indulatos) elõhangja. (\"A semmi ágán ül szivem, / kis teste hangtalan vacog, / köréje gyûlnek szeliden, / s nézik, nézik a csillagok.\")
Tudod, tudom, minden sötét érzelemben, indulatban van valami, ami az ember alatti világokat idézi...
név: M.Z e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Szia Eniko!

Ha mar nekem irtal. Eppen megtagad, ugy zusammen mindent. Az en ertelmezesem szerint. Lehet masnak az ertelmezese szerint nem. Azt meghagyom masnak. Elvegre ha mindenki azonos velemenyen lenne, akkor unalmas lenne a vilag.   

Hogy egy kis tiszta vizet ontsek a poharba. Ha egy kicsit divatos szeretnek lenni, akkor azt mondanam, hogy van nemi EMO-s feeling-je.

De nem akarok az lenni. Szerintem te erted, hogy hogy ertem a nem ember kitetelemet.

Petrihez nem szolok hozza

Szia!
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
M. Zolinak: Nem õ a szüleit, hanem a szülei - legalábbis az apja - õt. De a \"Nincsen apám, se anyám\" kezdetû vers, a Tiszta szívvel nem errõl, nem a megtagadásról szól. (Mit csináltatok Ti irodalom órán, Szentem?!)
Amúgy pedig Petri viszonya Istenhez minimum bonyolult volt. Azt mondta, õ vallásilag amuzikális... De természetesen nem hagyta hidegen a dolog. Meglehetõsen sok Istenrõl szóló verset írt, annak ellenére, hogy nem-hívõnek tudta magát.
Ámde mindenféle viszonyítás e tárgyban komolytalan. Nem az ember dolga megítélni azt.
Az viszont igaz, h. Petri minden relációban és mindenféle viszonyulásában az elviselhetetlenségig õszinte volt. Csak hát ugyanakkor a legkitûnõbb poézis hangján szólalt meg az a húsbavágó nyersesség.
név: MedveZoltan e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Nem.
név: disznokelégyöngyöt e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Hát ezeket a sarkos kijelentéseket nagyon bírom. Kedves Medve Z.: Te sohasem tagadtad meg a szüleidet úgy 9-17 éves korodban? Eszem megáll. JA közelebb állt az anyjához mint Medve Z vagy én valaha is fogok, Petri viszonya Istenhez pedig sokkal õszintébb és igazabb mint a Zõdié vagy az enyém valaha is lesz.
név: Medve Zoltan e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Tiszteletem mindenkinek!


Ha mar sikeresen eljutottatok a gazdasagi valsagtol a kortars irodalomig, akkor hozzatennem JA-val kapcsolatban. Szememben aki megtagadja a szuleit, az nem ember.

Zodivel kapcsolatban. Hat sok mindent ki tudnek jelenteni vele kapcsolatban, de azt hogy alszent lenne, nemigen.   

Udv.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Hát, igen.
Jót röhögtem.
"Így megy ez."
Nincs mindenkihez szabad "bejárásunk". Nem úgynevezett szabad variációkkal mûködik ez. Amit Te látsz, azt lehet, h. én nem látom... amit pl. Zõdi nem lát, az számomra lehet el- és kimondhatatlan gyönyörûség... És ugyanakkor Zõdi etalonjaval szemben lehetek, momentán, bûnösen intakt is.
Mint mondtam, nemcsak egyetlen (szellemi) út létezik.
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
A nyelvezete nem tetszik. Mester volt, nem azért mondtam, amit mondtam. A stílusa nem áll hozzám közel. Ez olyan, mint a vicc esetében: "... két barát találkozik: milyen a csajod az ágyban - kérdi az egyik. Hát - válaszol a másik - van, aki dicséri...
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Otinak: Igazad van józsefattilázás dolgában. Plusz ez - akárcsak a kortárs képzõmûvészetnél - befogadási probléma is. Nem tudja az ember, még a fogékony és eszélyes lény se feltétlenül, h. hová, merre és legfõképpen hogyan nézzen, ahhoz, h. LÁSSON is.
De nem valami ilyesmiért jött létre a Rovart?

Na de hogy Babitsot nem szereted! Megfoghatatlan! Tudod, Te miféle gyönyörökrõl mondasz le egy Babits mentes világban?
\"Nem igaz, hogy nem birod el,
csak sírni szeretsz:
bilincs ez a bánat,
aranyperec,
eltörni szánod:
ily kincset balga, aki eldobál,
habár
baltüzü fény ez a matt opál.
...\"
  
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Horger Antalnak: Nem tudhatod, h. Zõdi milyen. De hogy álszent volna, azt igazán nem gondolnám.
Zõdi szerintem leginkább csak türelmetlen. Ami, mármint a türelmetlenség - szoktam volt róla mondani - sose értettem, miért nincs a hét fõbûn közt. (Szenvedünk tõle eleget.)
Zõdi indulatainak, értetlenkedéseinek számomra az volt a legfontosabb hozadéka, h. látom, beszélni kell, írni kell a kortárs írodalomról, itt nálunk, Rovartéknál is, mert iszonyú nagy tanácstalanságról szól pl. Zõdi véleménynyilvánítása is.
Vasutasnak: Hát igen. Kiss Laci rovata, mondhatni, elszabadult. Függetlenítette magát fenti tárgyától.
A közélet dolgaiban, úgy látszik, hatalmas inspiráció van.
Laci viszont türelmes volt.
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Kedves Hoger. József Attila állítólag egy kellemetlenkedõ, kiállhatatlan figura volt. A "nincsen apám" kezdetû versét pledául én sosem szerettem és nem is fogom. Fiatalos vagánykodás. Direkt olyat mondani, amitõl meg fogtok botránkozni, nyárspolgárok... Aztán rátelepedtek a komancsok pont azért, mert az adott rendszer ellen lázadó proletárfiút vélték benne felfedezni. Aztán minden rendszer ellen használták. Ahogy Koncz Zsuzsa elkurvította, hát attól felfordul a gyomrom. De: attól, hogy az én gyomrom nem bírja, te még szeretheted. Nem kell gyõzködnöd senkit az igazadról, mert mindenki meg van gyõzõdve affelõl, hogy igaza van. Ezért a vita és ezért a dialektika. Szóval az iskolában belénkvertek egyfajta József Attila-képet, azt úgy hordozzuk, mint valami egyházi dogmát. Nem kell, hogy félre érts: szeretem József Attila verseit, kivéve néhányat. Ady versei közül meg csak néhányat szeretek. Babitsot meg nem állhatom... De inkább nem sorolom, ez az én ízlésembe enged betekinteni, és nem kell, hogy bárki pasztorációval foglalkozzon a lelki üdvömért. Azám, hazám!
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Zõdi, Szívem, Petrit nem kell bemutatnod nekem! Petri õrült és fantasztikus. Volt. (Már nem él.) Én valóban nagyon szeretem. Na, nem konkrétan emiatt a verse a miatt, hanem a maradék többszázért és egyéb prózai írásokért, amiket szintén olvasok- Leginkább azért, mert komoly intellektuális élvezetett okoz az eszejárása.
De ha Te nem szereted, hát ne szeresd! Nem kell mindenkit a magunk szellemi v. egyéb útjához hasonítani.
És ez is Petri:
Aki bármiben is hisz: az hülye.
Vagy színvak a szivárványos valóra.
Oly nyilvánvaló: minden igazság: fél? harmad? negyed?
De leginkább végtelen tizedestört.
Mondhatnám tehát tréfásan:
menj az anyád p... De nem mondom,
mert nem vagyok viccelõdõ kedvemben.
Október huszonharmadika van.
Most és mindörökké.

13 éves voltam,
úsztam boldogan
a történõ elemben:
Azóta. Semmi.
Kádár Apró Dögei.
Apró változások.
Az egyik hülyét felváltja
a másik. Na, jó, persze,
\"gazdasági síkon\", meg Euro-izék
sat., sat.
Elõttem már a méretlen idõ.
A \"csak\", az \"ígysem\", \"úgysem\".
A sehogy. Szétrohadt akasztófák. Tájkép.

Nem fordítom meg többé a homokórát.

Ezt meg róla írta Tóth Krisztina, kitünõ fiatal költõ, akinek szerencséje volt Petrit személyesen is ismerni:
Árnyékszonett (Petri Györgynek, aki most lenne hatvan éves)

Nincs túlvilág, ezt jó tudni elõre,
bár nem jobb várni a nincset semmiképpen.
Árnyékszoba, hol - höhö - árnyékszéken
ül az ember, önmaga árnya, põre
vacogás persze, és mint egy kölyök, ölre
menne leginkább, bújna vissza szépen
a nõbe, nõkbe, csak hát a szemérem
tiltja ezt is. Újjászületni õ se
akarna komolyan, csak vonzza az anyag,
a szem mohó, éhes kíváncsisága,
látni még azt is, hogy belõle mi marad,
hogy válaszol a lélek(?) majd a sárra -
telel fejünk felett az izzó jégdarab.
Aki hat, van: húzódnánk árnyékába.

Zilahy Péter pedig ezekkel a sorokkal fejezte be a Lovaspetri c. versét, amit az õ emlékére írt:
...
Utóhang: Ha van
egy kis humorérzéke az Úrnak,
angyal leszel az utolsó órán.
Örökké égõ cigarettával
és meghosszabbíthatatlan szakállal -
a lengõ ajtón belépsz...
Tüzes vizet rendelsz a jónépnek
oszt´ remegõ, de biztos kézzel,
asztal alá iszod a gonoszt.
név: Hoger Antal e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-15
Nem Zõdi, te nem vagy primitív, te szimplán álszent vagy. Szerintem ugyan úgy káromkodsz mint a nagy átlag, ugyan úgy ritkán jársz templomba mint a nagy átlag, ugyan úgy undorodsz az utcán kéregetõktõl mint a nagy átlag, ugyan úgy páros lábbal rúgnád ki a Szent Családot, Máriával az élen, ha bekopogtatnának hozzád, mint a betlehemiek.
A te felháborodásod, ugyan arról a tõrõl fakad mint annak idején József Attila bírálóinak felháborodása mondjuk a Tiszta szívvel címû versel kapcsolatban (http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/jozsefa/tiszta.htm). J.A.-t is vádolták durva istenkáromlásért, hazaárulásét, stb. Hol vannak mára ezek a bírálók? Ki ismeri ma a nevüket? Gondolom J.A. költészete tetszik neked, de ha J.A. kortársunk lenne te most õt is szidnád. Mert az olyan trendi manapság. Azt üzenem, hogy valamiért harcolj és ne valami ellen. Boldogabb ember leszel, ígérem.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-14

....Tudod, az írónak és általában az irodalomnak nem az a dolga, h. neked, nekem vagy bárkinek feltétlenül imponáljon. Ám az dolga volna, és ezt a posztmodernek is így tartják, h. kapcsolatot teremtsen ember és ember, ég a föld között....


Petri György

Apokrif
Zakatol a szentcsalád
Isten tömi Máriát,
József nem tud elaludni,
keres valami piát.
Nem lel, felkel. Pizsamára
húz fel inget és gatyát,
lemegy a Háromkirályba,
hogy egy fröccsöt legalább---
---"Megint Isten?"
---"Az hát, megint."
Sóhajt, nagyot húz és legyint:
---"Különben,
múltkor kivertem a huppot.
Ha az orrom elött dugtok!
---de így megmondtam a Marinak,
legalább tartsad a pofád,
úgyis szól, mint a földrengés
mindig az a rohadt ágy,
közben - de komolyan! - ne halljak
több ha-ha-ha-halleluját!"

Kedvencedtõl idéztem.Milyen primitív vagyok hogy nem tudom értékelni a magas mûvészetet....
név: Medve Zoltan e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-14
Kedves P!

Szerintem tevedsz egy par dologban. Nem hinnem, hogy a szlovakiai, vagy felvideki ( izles szerint ) magyar valaszto egyet ertett volna a vizitdij bevezetessel. En speciel igen. A tobbseg viszont nem. Az, hogy egy kormany, melynek tagja volt az MKP is jovahagyta azt a torvenyt ( melyrol vegul is kiderult, hogy hiba volt. Elvegre sokat veszitett vele a kormany tamogatottsagban, viszont akkora hasznot epp nem hajtott ), nem jelenti azt, hogy az MKP valaszto eredendoen jobboldali, vagy eppen liberalis lenne. Mar csak azert sem, mert az MKP nem standart part. Gyujtopartja elsosorban a szlovakiai magyarsagnak. A palettaja a jobbszeltol a balszelig terjed.

Magyarorszagrol. Orok dilemmam, hogy ott ki kicsoda. Mert hogy a FIDESZ nem standart konzervativ jobboldali part, az zicher. Az MSZP a megaltalkodott kommunista beutesei ellenere, nagyon sok esetben kapitalista jegyeket mutat. A kis partok ha lehet, meg jobban meghasonlottak azzal a keppel, amit onmagukrol szeretnenek nyujtani, bar szerintem meg ez sem megy nekik siman. Pontosabban onmaguk meghatarozasaban sem tudnak igazan megegyezni. Akkor most egy ilyen dilemmanak a feszegetese, hogy a konzervativ beallitottsagu szlovakiai magyarsag legfobb szovetsegese Szlovakiaban a liberalista korok, szerintem ertelmetlen. Onmaga a valaszto sem tudja meghatarozni, hogy o most akkor milyen. Sot meg csak nem is erti, hogy mi mit jelent. Meg nagyon csak tanuljuk a demokraciat. Klasszikus nyugati ertelmezes szerint jelenleg keptelenseg hu kepet adni a mi, es kornyekunk politikai felosztottsagarol, plane elv szerinti besorolodasarol.

En magam is nagyon sokszor kerulok dilemmaba, amikor onmagam kepet probalom meghatarozni. Talan ugy tudnam magam meghatarozni, hogy en a jobbkozepen helyezkedek el. Ugyanugy konzervativ, mint liberalis vonasokkal, ellenben feltetlen szolidaritast nem tudok vallalni senkivel szemben sem. Mit jelent ez utobbi? Nagyjabol annyit, hogy szolidaritast csak azzal szemben tudok vallalni, aki bizonyit. Melyebben ne menjunk most ebbe bele.

Ebben a nagy rendetlensegben jobb otletem nincs annal, hogy probaljon meg mindenki a nyujtott programok alapjan valasztani onmaganak kepviselot.

Ennyi. Bar ennek tul sok koze nincs az eredeti temahoz.

Tiszteletem!
név: vasutas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-14
legyek ha értem, miért a fenti cikkhez kerültek az alábbi kommentárok?
Mi köze a két dolgonak egymáshoz, ha nem ragaszkodik mondjuk valaki nagyon a minden mindennel összefügg teóriához?
Na ti tudjátok...
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-12
Azért vitatkozál helyettünk Enikõ kedves, mert mi a mesterrel el voltunk egy ici - picit szabadsígon. Na de már megérkeztem   
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-11
Ezt a választ meg nem ide szántam, hanem a színháznak.
Mi a jófrancért vitatkozom én Szerelmetes Feleim a Szerkesztében mindannyiotok helyett?!
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-11
Bocs, én emlékeztem rosszul. A Szerelem, ó! c. írás alatt vitatkoztunk színház tárgyában izgalmasat, v. legalábbis érdekeset...
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-11
Nagyon szeretnélek érteni, és jól érteni, amit mondasz. De hát van itt néhány alapprobléma, ami ezt igencsak megnehezíti: Mit jelent az, h. Spiró-féle izék? Spiró-féle mik? Milyen az a Spiró-féleség? Mivel írható le? És mért kéne egy írót elnevezni „liberálisnak... balosnak, szocialistának, kommunistának vagy bárminek“? Ezek nem esztétikai kategóriák.
Írót pedig esztétikailag minõsítünk, nem pedig aszerint, h. milyen politikai gondolkodásra hajaz a mûve, vagy magánemberként mivel rokonszenvez... Ezek talán csak akkor nem irreleváns kérdések, ha az író társadalmi szerepet vállal, mert közben többnyire valóban színt vall. Tény, h. mindhárman megtették, Spiró is, Esterházy is, Kertész is. Olvasom a publicisztikájukat is. Bár, Esterházy, konkrétan, valóban többnyire kikéri magának a politikai címkézést. De nem értem, mért ne lehetne ezt tiszteletben tartani?
Az pedig, h. „fércmûnek, rossz pocsolyaversnek“, akárminek tartod Spiró, Esterházy, Kertész mûveit, anélkül hogy olvasnád õket... Hát ez elég balga álláspont, nem gondolod? Te úgy gondolod, h. nevezett írókat csak azok olvassák, akik bármilyen értelemben benne vannak a pikszisben, és akkor már megparancsolta nekik a kultúrmaffia, h. kit szeressenek, mit olvassanak?
Akkor most komolyan: Semmilyen alapvetõ esztétikai vagy morális értéket nem tagad egyikük sem. Sõt! Hatalmas fegyverzettel bírnak mindhárman. Ez a közös bennük, mert egyébként igen különbözõ habitusú emberek, akik egymástól – irodalmilag – nagyon különbözõ „nyelven“ beszélnek mindannyiunkat érintõ súlyos, fontos dolgokról.
Tudod, az írónak és általában az irodalomnak nem az a dolga, h. neked, nekem vagy bárkinek feltétlenül imponáljon. Ám az dolga volna, és ezt a posztmodernek is így tartják, h. kapcsolatot teremtsen ember és ember, ég a föld között. Megteszi. Bár ez a kapcsolatfelvétel olykor igen nehéz, fáradságos és zûrös lehet. Minden igazi út ilyen. És mindegyik nagyon személyes is, Zõdi. Én ezt nem tudom bespórolni neked.
Csak ebben a pillanatban nekem úgy tûnik, te vagy vmiféle propaganda áldozata, aki anélkül is elhiszed, h. az ilyen „Spiró-félék“ nem igazi írók, h. olvasnád õket.
Végül eszembe jutott még egy kép annak az apropójára, amit a világ szakadék felé tartásáról írtál: Gyõzike dedikálta egy CD-jét az egyik plázában. A bárgyú arcú alig-emberek egymást taposva, egymás hegyén-hátán tülekedtek Gyõzikéjük felé. Aztán lesiklott a kamera, és mutatta a lábakat is: Könyvhalmokon gázoltak: Esteházy Péter Semmi mûvészet c. anya-regényén.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-10
Nekem az fáj hogy az ilyen Spiró-féle izékkel van tele a magyar? kultúra ...tudod ezek a mindenkit lenézõ, önnön nagyságukban feredõzõ okostojások sohasem engedik, hogy elnevezzék õket? Nevezheted liberálisnak, tiltakozni fog; nevezheted balosnak, szocialistának, kommunistának vagy bárminek, kézzel-lábbal tagadni fogja, vagy ha már azt nem tudja, valaki másra fog mutogatni, aki vele egy véleményen van, de valamiben mégis más, vagy éppen a túloldalon talál valakit, akinek egy vagy két vonása hasonlít az övére, ezáltal logikusan kizárva, hogy õ az legyen, aminek nevezik. Nem, õ nem az. Akárhogy próbálod definiálni, kisiklik a kezedbõl, ravaszul csûri-csavarja, nem engedi, hogy beskatulyázd, részletkérdéseken vitatkozik órákon át, tereli a szót. Az nem számít! Attól még... Tessék történelmet tanulni. Tanulni, mûvelõdni, vágja oda hetykén valaki a magas lóról. Úgy érti, tanuljam meg úgy, ahogy õ tudja. Különben ostobának tetszik lenni, naná.A rendszer végterméke pedig az emltettek, akik meghallgatni sem hajlandóak semmi mást, csak saját magukat. Akik maguknak osztják a tekintélyt és a diplomát. Végül már egyetemet is maguknak építenek.Mit érnek Spiró,Esterházy,Kertész mûvei? Abban a belterjes rendszerben, amelyben fogantattak, valóban mestermûvek. De vegye kézbe olyasvalaki, aki látja a propaganda fényében a hamis csillogást. Fércmû, rossz pocsolyavers, ócska pingálmány. Értéktelen, mert elveti az értékeket. A mai globalista világ homogén, a tömegember sivárságát hordozza, akinek reggeltõl estig be van osztva, mit tehet, mit ehet, és mi ellen kell lázadnia, Moszkvától San Francisco-ig. A mûvelt tömegember pedig, ha jól viseli magát, néhány diploma után felmászhat a karmesteri emelvényre, és vezényelheti ezt a szánalmas kutyakomédiát, bárgyú mosollyal az arcán hadonászva mindig ugyanarra a kottára. Majd ha végleg kiirtottak a világból jót, szépet és erkölcsöt, elvágják egymás torkát az utolsó koncért, és vége lesz. Visszaút már úgysincs, legalább engedtessék meg, hogy néhányan megjegyezzük, hogy rossz irányba megyünk. Még akkor is, ha ezért legszívesebben agyonvernének a nyájas útitársak, akik nem hiszik, hogy a szakadék veszélyes

név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-10
Nézd, Zõdi, ha Te elhatároztad, hogy nem veszed többé a kezedbe Spiró és Esterházy könyveit, azzal én nem tudok mit kezdeni. Mert az olyansféle megátalkodottságra vall, mint amikor egy óvodás karakánul közli a szüleivel, h. juszt se veszi fel a bojtos sapkáját.
Komolyabban: Ha nem vagy hajlandó többé róluk ill. arról, amit beszélnek gondolkodni, arra én csak azt mondhatom, h. akkor passz.
Mert "a gondolkodó számára a gondolat a megismerés egy stádiumát jelenti, amely mindig a végtelen felé mutat." Ha bármilyen oknál fogva megállok a végtelen gondolatsor egy pontján, akkor tulajdonképpen beszüntetem magát a gondolkodást.
Egyébként, ha jól értelek, neked tu. az fáj, hogy ha egy író, költõ vagy bárki, bármi gyalázza a magyart. (Petõfi is gyalázta, ha oka volt rá, meg Ady is, sõt még J.A. is - pedig ezek rendes gojok voltak valamennyien.)
Még komolyabban: Németh Lászlónak - akit Radnóti a naplójában csak "az a gyilkos fogorvos"-ként emlegetett - a mélymagyar - hígmagyar elméletét én elég hígvelejû eszmefuttatásnak tartom. Kétélû fegyvernek és duplafenekû bõröndnek, ami egy gondolati struktúránál sose jó, ha az.
Ami meg Spiró versét illeti: Arról beszél, h. már megint egyszer feltámadtak és lábrakaptak azok az indulatok, amik szerint a zsidó az nem magyar, sõt magyar zsidó se magyar... és elég a nemzeti érzés heve meg, bármilyen hamis a dikció vagy a dal, az megkülönböztetõ szignál lehet... és neki kell emiatt, holott nem tud, verset írni, h. elmondja, nemcsak az magyar itt a régi dicsõség felemlegetése folytán az.
Hát, valami ilyemirõl szól ez a vers. Ami amúgy nem nagyon jellemzõ Spiróra. A drámái jellemzõek rá, és Az Ikszek vagy pl. A jövevény c. regény.
De mint mondtad, ilyenek te nem olyasol.
Mellesleg egészen kivételes intellektusú embernek tartalak, nem pedig valami gyöngeõrültnek. Annál bosszantóbbak és érthetetlenebbek azok a merevségeid, sõt urambocsá´, letapadásaid, amiket bizonyos témákban prezentálsz.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-09


Enikõ kézbe vettem Spiró sõt Esterházy könyveit is...tõbbet nem teszem...

Radnóti Miklós: Nem tudhatom...

Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülõhazám itt e lángoktól ölelt
kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
Belõle nõttem én, mint fatörzsbõl gyönge ága
s remélem, testem is majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton,
s tudom, hogy mit jelenthet egy nyári alkonyon
a házfalakról csorgó, vöröslõ fájdalom.
Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály,
annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát,
de nékem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát,
az gyárat lát a látcsõn és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is, ki dolgáért remeg,
erdõt, füttyös gyümölcsöst, szöllõt és sírokat,
a sírok közt anyókát, ki halkan sírogat,
s mi föntrõl pusztitandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter elõtte áll s üzen,
piros zászló kezében, körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában komondor hempereg;
és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap, egy kõre léptem én,
ím itt e kõ, de föntrõl e kõ se látható,
nincs mûszer, mellyel mindez jól megmutatható.

Hisz bûnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és mikép,
de élnek dolgozók itt, költõk is bûntelen,
és csecsszopók, akikben megnõ az értelem,
világít bennük, õrzik, sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra majdan friss szóval õk felelnek.

Nagy szárnyadat borítsd ránk virrasztó éji felleg.

(1944. január 17.)


Spiró György: Jönnek

Jönnek a dúlt-keblü mélymagyarok megint,
füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból,
csönd van. Senki se pisszen. Alantról
kevéske hûlt költõ csontujja int.
Ó, ha gyilkolni szabadna újra,
csámcsogva, hersegve szívnák a vért -
miért is? ki tudja. Trianonért? -
mered pár utcanév pici csontujja.
Ez olyan klima: itt folyton beborul,
ez rendben van, de szégyen, szégyen, szégyen,
hogy mindenki kussol, hogy mindenki fél,
és nekünk kell jönnünk, pár csenevésznek,
hogy bebizonyitsuk:
nemcsak a szemetek tudnak magyarul.


1984

...ja és mi gyöngeõrültek ilyen zenét halgatunk ... http://verspatika.wordpress.com/2008/03/05/radnoti-miklos-bajolo/ ...

név: p. e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-08
1.
A korkep.sk -n olvastam egy nagyon figyelemreméltó kommentet, egy Berci nevezetû hozzászólólótól. érdemes az egészet elolvasni, de most egy részlet:

http://korkep.sk/2009/04/06/sokan-voltunk-de-nem-elegen/

...
Jelen pillanatban, Szlovákiában a magyarok legmegértõbb szövetségesei a liberális szlovákok, a zsidók és a melegek. És ez rohadt egy skizofrén helyzetet szül, mert Magyarországról meg exportálódik a zsidógyûlölet, cigánygyûlölet, a liberalizmus meg a legnagyobb szitokszó. Ezt a skizofrén helyzettel a Szlovákiában élõ magyarok láthatólag nem tudják feloldani. Kétarcúan (arctalanul?) viselkedünk.
Például, ha Szlovákiában elfogad egy kórháztorvényt a liberális miniszter (ráadásul annak a kormánynak az MKP is a tagja volt), amelyben vizitdíj, kórház-privatizáció szerepel, akkor azzal egyetértünk. Ha a Magyarországon elfogadnak egy ugyan ilyen törvényt akkor mi a számunkra szimpatikusabb Viktornak elhisszük, hogy ez egy csúnya és rossz dolog. Ha Magyarországon a számunkra szimpatikusabb politikai oldal szidja a liberális sajtót, a zsidókat, a melegeket akkor nekünk ez imponál. Szlovákiában meg kizárólag a liberális sajtó, a zsidók meg a melegek szolidárisak velünk.
...

2.
Még egy fogós kérdés Zõdinek: Büszke vagy arra, hogy Magyarország a lélekszámához képest nagyon sok Nobel díjas tudóst adott a világnak?
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-07
Zõdi, ezek marhaságok! Vedd a kezedbe, olvasd el az eredeti Spirót, Kertészt, Esterházyt!
Igaz, több idõt vesz majd igénybe, mint megnézni egy ilyen youtube-os izét. Ez egy manipulált és gyöngeõrültek számára elõrerágott változat. (A Bibliából is lehet úgy összeollózni mondatokat v. passzusokat, h. az Isten se ismerne rá, h. az õ szava volna!)
Szerintem azok teszik a legnagyob rosszat a magyarságnak, ha már arról beszélünk, akik azt hiszik, manipulálni kell az agyukat ahhoz, h. a nemzeti érzést, mint olyat felébresszék bennük.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-07
...nekem ez fáj...http://www.youtube.com/watch?v=_fNOPA7Z9F8
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-07
Te, Zõdi, én természetesen nem gondolom, h. kizárólag tiszta, objektív ítéletek révén kap bármi díjat bárki is. De ugyanakkor azt se gondolom, h. egyetlen kritériumot kell teljesítenie a mindenkori díjazottnak: jelesül azt, h. izraelita vallású legyen.
Kertész Imre Nobel-díja nagyon fájhat neked, h. folyton felemlegeted. Hogy miért kapta 2002-ben épp a Sorstalanság c. könyv az irodalmi Nobelt, az ott van az egyébként korrekt indoklásban. El kell olvasni. Miként Kertész könyveit is, és akkor rájöhet az ember, ha akar, h. igen jelentõs író és meglehetõsen nagyformátumú gondolkodó Kertész, aki nagyon súlyos, nyomasztó és kellemetlen kérdéseket tesz fel.
Olyan pedig hogy \"legkiemelkedõbb mû, ami valaha magyar nyelven megjelent\", nem nagyon van. Ez egy nem létezõ kategória.
Ami meg a Pulitzer-díjasokat illeti: újságírói kvalitásaikat, teljesítményeiket nem hinném, h. befolyásolná a nemi identitásuk... Az, h. miféle politikai tévelygéseik vagy morális vétségeik voltak az már más kérdés.
Ha jól emlékszem Szerb Antalnak van egy nagyon érdekes fejtegetése arról, h. megszûnt a világunkban az ún. erkölcsi halál, amit pedig minden régi nagy kultúra ismert. Ha valaki vétett az uralkodó erkölcsrend ellen, azt a közösség kivetette magából, kiközösítette. Csak hát valahol mindannyian elveszítettük már azt a jogunkat, az erkölcsi alapot arra, h. egymás fölött ítélkezzünk. Mert hát, képletesen, mindannyiunk szekrényében mohosodhat - többnyire mohosodik is - egy-két csontváz.
HZoltánnak: Tar Sándor esete megrendítõ. Azt nem tudom, Gál Sándor hogy dolgozza fel a történteket. De számunkra az a legszörnyûbb ebben az egész történetben, h. errõl kell beszélnünk ahelyett, h. a könyveit olvasnánk és arról beszélnénk, ami ott írva van. (\"Beszervezték a rohadtak a rohadt édesapámat\", jajdul fel egy helyütt a Javított kiadásban Esterházy.)
név: HZoltán e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-06
Félreértett, kedves Zõdi, mintha mellékvágányre terelte volna a dolgokat. Nem értem, hogy jön ide a Sorstalanság, Faludy, Vitray meg a többi. Lehet csak azért, mert Pulitzer díjasok voltak ...Nekem nem igazán Gál Sándor alkotásaival van gondom. Csak felületesen ismerem, nem is merném õket megítélni. A mû és az alkotó nem eshet okvetlen egybe. A besúgás jelensége az ami érdekes ebben a történetben. A közösség közönye, cinkos megértése az ami fontos a Sanyilétben, hiszen azt sugalja: meg kelllett menteni a Csehszlovákiakia magyarokat, még besúgások árán is. Csak azt nem fogjuk soha megtudni, vajon mitõl mentett meg a mi Sándorunk minket...Talán nem kellett volna megmenteni senkit...Most könnyeb lenne neki is és nekünk is.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-06
....a Sorstalanság is a legkiemelkedõbb mûvek közé tartozik ami valaha az újkorban Magyar nyelven megjelent -hiszen nem is merném feltételezni hogy a Nobel díjat másért kapta volna a szerzõ....Az említet Pulitzer díjasok is mind a nemzet büszkeségei...
név: gabor e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-06
a pincérno: Helen Hunt, a buzi: Robert Downey Jr.   
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-05
Hát, gondolom, Kiss Laci legnagyobb meglepetésére ebbe a témába eléggé belecsúsztunk.
Zõdi, egyetlen ember se írható le egyetlenegy személyiségjeggyel - bár Jack Nicolsonnak ez curva jól állt a \"Lesz ez még így se\"-ben: \"X. a pincérnõ - Y. a buzi.\" (A nevekre már nem emlékszem, csak arra, h. így mutatta be egymásnak az érintetteket.)
A Purlitzer-díjat mindenesetre nem arra kapták, akik kapták, h. elég jó - csak idézlek - buzik, seggnyalók, pedofilek vagy ÁVH-s verõlegények voltak-e. (Nagyon remélem, h. más kritériumok szerint mûködik ez!)
Errõl jut eszembe, a férjem poénja: \"Vitray... azzal az õ szerény méreteivel, vajon kit vert?... És vajon egyedül volt-é ebben a bûnben?... Vagy régebben még õ is nagyobb volt?\"
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-03
...elnézve az eddigi díjazottakat /a segnyaló Baló György,Farkasházy Tivadar,az ÁVH-s verõlegény Vitray Tamás,a buzi Friderikusz Sándor,a pedofil Faludy György/... a mi díjazottunk közéjük való...
név: GS - reszlet e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-03
Szeretlek nepem, Csehszlovakia nepe
szeretlek hazam, te Csehszlovak fold.
Beloled nottem friss emberre,
mint meselo patak, vagy tavaszi zold.

...tudja valaki a folytatast? Ugy emlekszem ez a vers egy diszpeldany volt.
név: HZoltán e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-03
Pontosan. Vicanoha érzi mi volt, de azt is mi van. Ez a különbség. Mert nem áltatja magát és nem mentegetõzik. Az ember gyenge, tudja, hogy a nem bújhat ki a bõrébõl. Az Új Szós cikkben, melynek eredetije tudomásom szerint az Élet és irodalomban jelent meg, le is van írva néhány ismert tünete annak, hogyan dolgozták fel a volt ügynökök a múltjukat. Persze az ügynök reakciója a leleplezõdésre sokat elárul, de legalább olyan fontos a besúgottak válasza. Szerintem Gál Sándor és Tar Sándor esete két jó példa az ügynökmúlt felfolgozására.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-03
HZoltánnak: Az, ugye, nem kerülte el a figyelmedet, h. Nohavica is "be volt szervezve", azaz ügynök volt? Pár éve robbant a botrány... A dal, a "Já si to pamatuju" pedig egészen új.
Azt gondolom, nincs nagyobb (legalábbis evilági) büntetés, mint a lelkiismeret.
Meg még azt is gondolom, h. az ember sohase tudhatja saját magáról, h. egy helyzetben hogy lépne, mit tenne, hogy minden körülmények közt tisztességes tudna-e maradni. Legfeljebb csak remélheti, h. igen.
Azt, h. Nohavica megírta ezt a dalt legalább olyan fontos, erkölcsileg jelentõs tettnek érzem, mint azt, h. Esterházy megírta a Javított kiadást.
név: HZoltán e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-03
Hát igen. Júdás megértése, aki a világot árulással akarja megmenteni Jézus felforgató eszméitõl, jobban megmagyarázza a válságot, mint megannyi gazdasági elemzés. Nohavica mélyen érzi mi volt és mi van most. Sok sok Sanyi bácsi, mutánsok serege, látszatemberek. Ezek után nem nehéz kitalálni ki kapja az ezévi Talamon Alfoz díjat. Gratula Sanyika.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-02
Kérem, hallgassátok meg ezt is. Nohavica: Já si to pamatuju. http://www.youtube.com/watch?v=cQbqAdGF_J0&feature=related
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-02
Kedves Péterek. Furcsa világot élünk, én is ismerem Gál Sándort. Ki nem? Én el tudom képzelni, hogy kibontakozni akart egy olyan társadalomban, amely alanyi jogon nem biztosította minden tagja számára az önmegvalósítás azonos feltételeit. Apámból nem lett költõ. Sem tanító. Ügyvéd sem. De párttag sem. Nagyapáim sem. Keresztapámmal már más a helyzet. Nyughatatlan lélek, mindig helyezkednie kell, ez az életszükséglete. Õ párttag lett. Beállt abba a pártba, amely majdnem halálra ítélte az apját, nagyapámat. Én is nyughatatlan lélek vagyok, de mégsem álltam be semmilyen pártba. Lehet másként is. Nem mindig a lekönyebb út a célravezetõ. Ezt üzenem neki is meg neki is.
név: péter e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-02
A szentségét, kedves névrokonom, ezt nagyon, de nagyon megírtad. A szívembõl szóltál, szinte én is írhattam volna. Én is szavaltam a Sanyibá verseit, én is elhittem, hogy õ egy nagy ügy harcosa. Aztán kiderült az ügyrõl, hogy aljas és szemét érdekeket szolgál, hogy nagy volt ugyan, de nagyon mocskos. Én gyerek voltam akkor, de Sanyibá felnõtt. Becsapták, Sanyibá, én is kérdem?! Lehet, hogy igen. Lehet, hogy rájött, hogy nagy hiba volt. De akkor azt a díjat szerényen vissza kellett volna utasítania.
név: vpéter e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-04-02
Elnézést, a következõ bejegyzés. nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de azért ez is az erkölcsrõl szól.

Tegnap megjelent egy cikk az Új Szóban amely azt feszegeti, hogy jó döntés volt-e Gál Sándor kassai írót Pulitzer-emlékdíjal kitüntetni, noha köztudott, hogy az író együttmûködött a csehszlovák kommunista állambiztonsági szervezettel, az ©tB-vel.
http://ujszo.com/online/velemeny-es-hatter/2009/04/01/egy-jo-dontes

Az együttmûködést bizonyító bejegyzés:
http://www.upn.gov.sk/regpro/zobraz.php?typ=kraj&kniha=11&strana=29&zaznam=7637

Gál Sándor munkásságáról:
http://www.hhrf.org/szabadujsag/modules.php?name=News&file=article&sid=1389


Kedves Sanyi bácsi!

Én még az a generáció vagyok, aki szavalta a Sanyi bácsi szocializmust éltetõ verseit. Én elhittem Sanyi bácsinak, hogy a szocialista vezetõk jók és mindig is jót akartak nekünk csehszlovákiai magyaroknak. Bár az egy kicsit megkevert mikor észrevettem nagyanyám személyijében, hogy szlovák nemzetiség van feltüntetve pedig egy szót sem tudott szlovákul. Ekkor nagyanyámnak volt pár ködös megjegyzése valami reszlovakizációval kapcsolatban. De én nem vettem komolyan, mert én a Sanyi bácsik-nak hittem.

Én még az a generáció vagyok aki látta Sanyi bácsit, hogy a mi kis falunkba is eljött mint Csemadok vezetõ, és szervezett, buzdított, jó munkát végzett. Mai napig hiszem, sok jót tett a Sanyi bácsi a kultúránk életben tartásáért!

Én az a generáció vagyok aki 2003-ban látta a Tháliában a Sanyi bácsi A pokol kapujában címû darabját. Nagyon bátor darab volt. Csak, tetszik tudni nekem kicsit hiteltelen volt, mert én még az a generáció vagyok, aki szavalta a Sanyi bácsi szocializmust éltetõ verseit. Persze ez mit sem von le a darab értékébõl, amihez ezúton is gratulálok.


Sanyi bácsi én idõközben felnõttem, és gyerekeim lettek. Nekem a gyerekeimet nevelnem kellene valamilyen erkölcsre. Tessék megmondani mire neveljem õket? Mondjuk a Sanyi bácsi életébõl mi a tanulság? Sanyi bácsi önként lett közszereplõ, ezért kötelessége színt vallani! Tessék nekem elmagyarázni, hogy amit csinálni tetszett az köpönyegforgatás, vagy csak természetes jellemfejlõdés? Tessék nekem megmondani, hogy kényszer, zsarolás hatására tetszett ügynök lenni, vagy meggyõzõdésbõl. Tessék nekem megmondani, hogy milyen érzés volt jelentéseket írni a barátairól? Én nem kérek számom semmit a Sanyi bácsitól, mert, simán el tudom képzelni, hogy engem is be tudtak volna szervezni. De egyet tudok, ha beszerveztek volna, vagy ha beléptem volna a pártba, én 89 után számot adtam volna a cselekedeteimrõl. Mert a betyárbecsület ezt diktálja. Sanyi bácsi, még egyszer utoljára tessék már nagy formátumú közemberként viselkedni, és nyíltan beszélni a múltjáról, és tessék levonni a tanulságokat. Mert tetszik tudni, nekem valamit mondanom kell a gyerekeimnek, mikor arról kérdeznek, hogyan lehet köztiszteletnek örvendõ ember az olyan aki 10 éven keresztül jelentéseket írt a barátairól.

Sanyi bácsi, a francba is, most veszem észre, hogy megint a Sanyi bácsiról beszelünk. Pedig voltak olyanok akik nem hunyászkodtak meg a szocializmus alatt, akiket kékre zöldre vertek de mégsem lettek besúgók, akiket bebörtönöztek, akiket bolondkórházba csuktak, akiket megöltek. No õk az igazi HÕSÖK, akikrõl szinte sehol sem beszélnek! Azt hiszem róluk fogok mesélni a gyermekeimnek.

Üdvözlettel:
Viszlay Péter