[kapcsolat]   husken

BistRovásHU

 

karácsony nagyinál

 

Karácsonyi nyitva tartás

 

wmu meghosszabbitott

 

LitFest

 

MaJel nyitva tartás

 

kitüntetés

 

MTN

 

eperjesi egyetem

 

KSK plakett

 

Rovás Google naptár

 

ISSN 1337-7167
< Képzőművészet < Videóanyagok < Irodalom < Színház < Társadalom​ < Programok < Utazás < Építészet < Médiavisszhang

 

ArtResidence

ArtResidence

reakció
MaJel Rovás Központ

 

Szabó Ottó

 

2%

 

Szabadiskola

 

Felvideki események

 

Kultiplex

 

Zeman Zoltán

 

ŠÚV
<<< Vissza a főldalra

Ron Mueck

szerkesztette: krónikás, 2008-02-28
  Érdekelne a véleményetek

Hiperrealista ausztrál mûvész, aki ilyen és ezekhez hasonló alkotásaival döbbenti meg a nagyérdemût. Nagyon szeretném tudni a véleményeteket ezzel kapcsolatban. Szerintetek, hol van ezekben a (mû)tárgyakban a mûvészet? Az érdekelne, hogy a döbbenetben, amit kiváltanak, a méretekben, a precizitásban? Hol? Az élethûségben? Minél élethûbb valami tehát, az annál mûvészibb is? Tehát az élet maga már mûvészet? A hétköznapok közül mind, vagy csak a csütörtök az? Azért gondoltam, mert ennek olyan kacifántosan szép neve van? Nem? Az egyszerû mindennapiság eltúlzott méretekben már mûvészet lenne? A nagyon profán tehát már nem is az, aminek látszik?

Inkább nem kérdezek tovább. Várom válaszaitokat...

  Ron Mueck alkotása

  Érdekes?

  Az a ott kettõ bizony szobor

  ez is szobor...

  A betyárját, te meg ki vagy?!

 


Az Ön véleménye

név:

e-mail:

hozzászólás:


biztonsági
kód:


Nem látom a kódot
- Ide Írja be a biztonsági kódot!
 

Vélemények :

név: timi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-17
Igen ezzel egyetértek! Nem is akartam ledegradálni a fotómûvészetet! Csak azt akartam kifejezni hogy nem lehet összehasonlitani a festészetet, szobrászatot és fotózást...
név: irton e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-12
Egyetértek. Ennek a plasztikának semmi köze a fotózáshoz.
név: pixel e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-11
Kikerem magamnak es minden fotos neveben ez a kijelentes teves a fotos nem csak egy pilanatban egy masodprecben van benne a dologban. VAn olyan foto ami napokig sot honapokig keszul jomagam is keszitettem olyan fotot amit egy-ket oraig allitottam be mire lefotoztam, de keszitetten olyan kepet is ami tobb oran at exponalodott. Es meg akkor is ha a "pilanat" van lefenykepzve a kepet rengeteg tudatos es tudat alatti dolog elozi meg neha egy fel eletig is eltarthat ez. Tovabbi stereotipia az is hogy a foto az egy falra akazthato valami , a kortars fotgrafia reg nem errol szol a foto mas dimenziokba is aplikalhato, termeszetesen ez a plasztika itt vajni keves konekcioban van a fenykeppel .
név: asd e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-10
  
név: timi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-07
Szõrszálat festeni vagy visszanyomkodni a viaszba- mi a kettõközött a külömbség? Csak az idõ- századok. Mindkettõ ugyanugy le akar taglózni. Nagy türelemmel nem csak egy másodpercig van a mûvész benne a pillanatban- mint a fotós. Hanem míg el nem készíti a teljes 3D- 3m figurát.
név: poiu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-06
ne ragadd ki a kontextusból és akkor van értelme.
név: imi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-06
"A szobrok muvészeti mivoltának megkérdojelezésével a fotózás kérdojelezodik meg" - ez badarság, ne is haragudj, kedves Poiu. Semmi köze a kettõnek egymáshoz. A fényképezõgép beélesítését vagy a gomb megnyomását ne hasonlítsd ahhoz, amikor az ember pinzettával szõrszálakat nyomogat a viaszba egyenként. Meg pattanásokat fest.
név: irton e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-05
Igen, poiu, azt hiszem tökéletesen egyetértünk.   
név: poiu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-05
ugyanezt mondom. rosszul fogalmaztam ezek szerint. úgy értettem: a véleményezok egy része kérdojelezi meg Mueck muvészi mivoltát és szerintem ezzel egyutt az irányzat, sot a fóto muv. mivoltát is. ugyanakkor nem a legérdekesebb dolog a világon...detto
név: irton e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-05
De mibõl gondolod, hogy meg akarja Mueck kerdõjelezni a szobrok muveszetét? Meg miért következik ebbõl az, hogy a fotózás kérdõjelezõdik meg? Itt puszta reflexióról van szó, aminek a technikái az általad felsorolt dolgokhoz kötõdnek. Szerintem radikális dolgokat vált ki belõlünk Mueck, mert ezek a szobrok bazi nagyok, holott egy sikeres kísérletnél nem több.
név: poiu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
engem nem zavar, hogy nem a transzcendenssel, hanem profán dolgokkal foglalkozik Mueck. A stílus hyperrealizmus, vagy fotorealizmusnak is mondható, tehát a fotózásból indul ki. Nem feltétlenul a fényképból, hanem a letezo világ elemeit rogzíto folyamatból. A szobrok muvészeti mivoltának megkérdojelezésével a fotózás kérdojelezodik, mivel ott is a fényképezheto téma a szinte kizárólagos lényeg, nem a muvész kézjegye. az, hogy ugyanakkor populáris is- godolok itt az említett korlevelekre- az nem von le és nem is ad hozzá az értékeihez. Számomra érdekesnek tunik, megnézném szívesen, aztán mennék tovább.
név: Molni e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
Pixel, ne feledd, hogy a freskók a transzcendest próbálták ábrázolták, nem pedig a szõrszált-számlálgató valóságot. Nagy külömbség!
név: Molni e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
Szerintem, az ember eggyik alapvetõ tulajdonságára a kíváncsiságra(kukkolás - a "realitiy show") épülõ hatásvadászat. Ugyes szakmunka.
név: timi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
Nekem a betegség, öregedés talán még a test sorvadása ami eszembe jut.    Ezek a momentumok mindig felborzolják az ember érzékeit bármilyen kivitelbe van rögzítve. Talán óriás 3D-ben még nem volt....
Mondjuk rá, elkészíthetne egy csatajelenetett mint a régi festõk...Már bele is képzeltem magam a nagy figurák alatt, a nagy történelemben sétálva... Alulról látom ahogy egy ágyúgolyó szétlocsant egy fejet... Persze mindezt hangya maszka-ruhában, azért hogy jobban átéljem a kicsinységem...   
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
Te Samu, azt hiszem rátapintottál a lényegre: lidérces! Ez a megfelelõ kifejezés. Van több képem is az illetõ alkotásairól, többek között egy háromméteres állapotos nõ, narancsbõrrel, méjfoltokkal, pattanásokkal... Elõtte kismamák állnak kocsival, szemeik kigúvadva. Lidérces, valóban
név: samu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-04
Van ebben a hiperrealisztikus dologban valami, van hatasa. Amint azt latni, nem is hagyja az embereket hidegen. De ennek a tanulmanyozasara ratenni egy eletet total folosleges. Masik dolog meg az, hogy negativ az egesznek a kisugarzasa. A lepedobe burkolt csavo a leggyengebb. Epp attol mukodik ez az egesz, hogy nem elvonatkoztatott dolgot nagyit fel, merthogy ezeket szokas, nagy erzelmeket, szimbolumokat blablabla, hanem egy realisztikus elethelyzetnek az elmenyet mereviti meg es kinagyitja. Ettol olyan liderces.
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-03
....ilyen szinten minden mûvészet.De ha megkérdezhetem,miért olvasol Márait?Miért nem olvasod Lakatos Vendel vagy akár a sarki fûszeres írásait ?Hiszen az õ írásaikban is ott van természetesség néhány pillanata, vagy pillanatai... Röviden :Márai az mûvészet a fûszeres az nem.Ilyen egyszerû.
név: erika e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-03
Arra kell nevelnünk eszméletünket és szemléletünket,hogy a köznapiban, a környezöben, a mindennaposban is látni tudjuk az egyszerit, a csodálatosat és a látomásszerüt. Mert a csoda nem valamilyen égzengéses pillanat, mikor megnyilnak az egeg, .......nem, a csoda legtöbbször egészen csendes...........látsz valamit: egy ember arckifejezését, egy tárgy elhelyezését, s egyszerre feltárul elötted e tárgy igazi értelme és viszonya a világhoz.....a csoda mindig ennyi csak.Nem belevakulni a valóságba, a mindennaposba,látni azt, amit már oly gyakran láttál: ez a képesség elhal a legtöbb emberben, mint ahogy a civilizált emberben elsatnyul bizonyos érzékszervek müködési készsége....Lásd a csodát ott, ahol éppen van.Mindig a közelben van. Legtöbbször oly közel, annyira a kezed ügyében, hogy egy életen át eszedbe sem jut kinyújtani utána kezed. - Mondta mindezt Márai Sándor. Minden képben ott van a természetesség néhány pillanata, vagy pillanatai. Mi ez, ha nem müvészet? Márai szavai után meg duplán.
név: pixel e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-03-01
Zodi es a freskok mik voltak ha nem hatasvadaszat be ment a nep es osszecsinalta magat a menyorszagtol a falon s menyezeten, jo ezek megis mas testza az is igaz, en szemelyszerint szinten nem azt allitom, hogy ez valami magas muveszet de azt sem modnhatjuk hogy nem muveszet. Laatoo megfogalmazasaval is egyet ertek. Amugy meg tok jo , hogy vegre rendes vita folyik itt remelem megmarad
név: asd e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
nevelni akarnak vele
név: jános e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Ha annyira nem tetszik, minek foglalkoztok annyit vele, a negatív reklám is reklám...
név: zõdi e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
...az egész egy nagy hatásvadászat semmi több.Ha valaki maketteket készít az már mûvész?Mert ugyebár itt errõl van szó,csak nem repülõt vagy mozdonyt épít, hanem mást.Dícsérni csak a kidolgozást lehet ezeken a mûveken.Mondanivalójuk igazából nincs ezért áradozik fölöttük a képzetlen nagyérdemû...
név: csaba e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Nekem nem tetszik, csúnya... se íze, se bûze... talan az a fehérlepelbe burkolt fazon még kifejez valamit, de a többi nekem nagyon szinpla.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Még konkrétabban: Ilyen testi kiszolgáltatottsággal teremtett világot teremtett.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Hát nem tudom... Bele kéne állni a szobrok erõterébe és úgy megnézni õket. Tanárom az egyetemen mindig azt mondta ill. mondatta ki velünk, h. az alkotás, az a teremtés rokona. Utánzás is, de csak abban az értelemben, h. a teremtést utánozza. Konkrétabban: kijavítja azt. Ezek a szobrok azt vindikálják, h. az embernek kedve támadna belenézni annak az alkotónak a fejébe - dehát mintha csak tükörbe(!) -, aki ilyen világot teremt(ett).
név: laatoo e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
...az elozo hozzaszolasokat olvasva ugy nagyjabol egyetertettem mindenki velemenyevel, de a kepeket tovabb nezegetve megertettem valami nagyon fontosat, es azt hiszem rajottem az alkotasok igazi uzenetere. Mindegyik olyan, mint egy foto, amelyik elkap egy ertekes, vissza nem tero pillanatot....es itt jon az igazan muveszi mondanivalo. Lattatok mar valaha teljes 3D mivoltaban a pillanatot? Korbe tudtatok jarni valaha is egy erzest?Lehet hogy ott, abban a pillanatban ereztetek valamit, de ugy igazan - mondjuk hatulrol soha nem lattatok. Jelen voltam masodik gyermekem szuletesenel...a szules utan egyutt osztoztunk a nagy oromben, lattam a boldog \"ujra\"anyasag erzeset a felesegem arcan - szembol, de a pillanatot nem lat(hat)tam teljes egeszeben.
....a klasszikus szobraszat nem a pillanatra oszpontosit. Ma viszont, hala technika ordogenek ez is lehetseges.
KELL ETTOL TOBB? Talan a meretek egy kisse eltulzottak, de miert ne? SzaboOti is drotbol csinal grafikat, hogy felfigyeljenek ra....
név: dzsu e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
En egy forward mailben kaptam ezeket a kepeket nemregiben, "toto je ozaj umenie, take daco nespravi len tak hocikto!" kommentarral, teszem hozza az illeto teljesen laikus -de ez teljesen minndegy, csak ismet felmerult bennem a kerdes, hogy kinek szol a muveszet, kinek csinaljuk amit csinalunk? Kinek kell hogy tessen? vagy kell egyaltalan? Es eszembe jutottak az egyik festo srac kepei a sulibol, amik elsore nagyon megtetszettek, es aztan mikor meghallottan a "vedobeszedet" joooo nagyot valtozott a velemenyem... tetszeni meg mindig tetszett, csak ha o tenyleg azt akarta mondani ezzel... hat kar... ki tudja, Mueck hogyan magyarazna, miert csinalta es mit akart vele mondani? Ahogy utananeztem, csak muveszettorteneszek meg kritikusok velemenyet talaltam, azok meg azt mondanak amit akarnak... En is beszelek az autokrol, pedig vezetni nem tudok...
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
A mûvészek mindig is törekedtek a meghökkentésre, a másképpen fogalmazásra. Mueck szintén ezt csinálja, nekem szimpatikus kezdeményezés, de nem ez a mûvészet legnagyobb dobása a XXI. században. Ilyen is van, inkább így kezelném. Ha nézik, akkor biztosan érdekes. Más kérdés kik és miért nézik. Abban piexelnek van igaza, hogy a lényeg a specifikus helyzeteken, arckifejezéseken van. Nézzük! Majd látjuk mire megy ki...
név: Áfra János e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Molni! Tény, hogy "attól, hogy egy fénykép tökéletesen hasonlít az eredeti látnivalóra, még nem számít mûvészetnek", de van-e olyan kép, ami tökéletesen tükrözi az processzusból kimerevíteni kívánt jelenséget? Szerintem nincs. Csak két okot mondok a sok közül: az objektív torzít, a kép kétdimenzióba emeli a háromdimenziós jelenséget...
név: Áfra János e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
Miért kellene mindezen annyira meglepõdnünk? Mueck munkájának nem csak a festészetben van elõzménye! Csak hogy egy példát hozzak 1970-bõl(!) Duane Hanson: "Nõ bevásárlókocsival" az egyik legkiélezettebb társadalomkritikai mû a maga elhízott puposra tömött bevásárlókocsit toló háziasszonyával, aki valószínûleg már egy teát sem tudna megfõzni teafõzõgép nélkül...
név: pixel e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-29
HAt inkabb mint Andy warhol levese nem az a lenyeg ezeknel a a szobroknal hogy hyperlealisztikusak a lenyeg bennuk van az arckifejezesekben a temakban amiket feldolgoz, es szobraszmuveszetben ilyet nem nagyon csinalt senki , mier baj az hogy kozelrol megnezhetsz olyasmiket amiket amugy nem lenne eselyed, en igennel szavazok mer az is stereotipia , hogy jaj ami hyperrealisztikus az mar kaki, ebben az esetben mem igaz ez. Es sokszor a kepzomuveszek be nem vallott irigykedeserol van szo. Itt az alkoto tovabb viszi a dolgot a a hyperrealisztikus festeszetol, es MOlni ezek nem fenykepek ha festmenyek lennenek egyezne a velemenyunk az valoban ertelmetlen lenne. Es eleve mi jogon biraljuk ez olyan fajta alkotas amit eloszor eloben kene megnezni es utanna lehordani vagy magasztosan dicserni.
név: Molni e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2008-02-28
Csak attól, hogy egy fénykép tökéletesen hasonlít az eredeti látnivalóra, még nem számít mûvészetnek.